Osnovni podatki o dejavnosti
Skupina Slovenske železnice je izvajalec obvezne gospodarske javne službe vzdrževanja, obratovanja in obnavljanja javne železniške infrastrukture ter obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu, in sicer v obsegu, ki ga določa prometna politika na področju javnega potniškega prometa. Skupina izvaja tudi tržno dejavnost na področju železniškega tovornega prometa s ponudbo prevoza tovora doma in v tujini, in sicer predvsem masovnih tovorov, vse pomembnejši pa postaja multimodalni transport, ki omogoča enostavno in konkurenčno uporabo optimalnega načina prevoza. V okviru skupine Slovenske železnice se kot strateške dejavnosti izvajajo tudi storitve vleke tovornih in potniških vlakov ter vzdrževanje voznih sredstev, kar omogoča zanesljive in kakovostne storitve ter trženje storitev inženiringa, obnov in novogradenj železniške infrastrukture.
Skupino Slovenske železnice poleg družbe Slovenske železnice, d. o. o., ki je v 100-odstotni lasti Republike Slovenije, so na dan 31. decembra 2021 sestavljale tudi odvisne družbe SŽ – Infrastruktura, d. o. o., SŽ – Potniški promet, d. o. o., SŽ – EP, d. o. o., SŽ – VIT, d. o. o., SŽ – ŽIP, storitve, d. o. o., Prometni institut, d. o. o., SŽ – Železniško gradbeno podjetje, d. d., in SŽ – Železniška tiskarna, d. d., v katerih ima družba Slovenske železnice, d. o. o., 100-odstotni ali večinski delež, ter odvisne družbe, v katerih imajo navedene odvisne družbe 100-odstotni ali večinski delež.
SLOVENSKE ŽELEZNICE, D. O. O.
Povprečno število zaposlenih: 6.428 |
Lastniški delež RS: 100,00 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2022
Lastnik | Delež las. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 100,00 |
Informacije o poslovanju v letu 2021
Skupina SŽ je v letu 2021 uspešno poslovala, realizirala je čiste prihodke od prodaje v višini 413,9 mio EUR ter za 2 % presegla realizacijo v letu 2020. Čeprav so bili ustvarjeni čisti prihodki višji od načrtovanih, so še vedno zaostajali za čistimi prihodki v (predcovidnem) letu 2019 za 7 %. Doseženi čisti poslovni izid v višini 29,3 mio EUR je sicer nižji od planiranega za 7 % in zaostaja za rezultatom leta 2019 za 14 %, vendar za 169 % presega čisti poslovni izid leta 2020. Glavni razlog je, da je rast poslovnih odhodkov skupine presegala rast poslovnih prihodkov. Načrt presegajo predvsem stroški energije za 1,7 mio EUR (večji obseg opravljenih prevozov vlakov z elektrovleko, višje cene od načrtovanih), drugi poslovni odhodki za 5,5 mio EUR (slabitev terjatev in zalog) in stroški dela za 0,8 mio EUR. Načrta ne dosegajo stroški amortizacije (za 3,6 mio. evrov, osnovi razlog je zamik dobave potniških garnitur Stadler) in stroški storitev (za 0,9 mio. evrov).
Ekonomska merila iz LNU v večini sicer niso bila dosežena, vendar odstopanja niso velika. Kazalnik dodana vrednost na zaposlenega je celo presegel vrednost, postavljeno v LNU. Na izrazito izboljšanje kazalnika neto finančni dolg/EBITDA je vplival porast EBITDA in predvsem nižji neto finančni dolg.
V letu 2021 se je skupina soočala s številnimi infrastrukturnimi omejitvami na področju potniškega in tovornega prometa. Po zaključku del v karavanškem predoru (konec julija 2021) so se začela dela na nekaterih drugih odsekih prog, najbolj obsežna in dolgotrajna dela bodo potekala po odsekih na progi Ljubljana–Divača in bodo s krajšimi ali daljšimi prekinitvami trajala vse do leta 2025. SŽ so uvedle ukrepe za povečanje prepustnosti proge: izboljšanje proizvodne tehnologije, najem dodatnih lokomotiv, preusmeritev nekaterih prevozov.
V letu 2021 je skupina nadaljevala aktivnosti za modernizacijo voznih sredstev in prestrukturiranje skupine. Prevzete so bile dodatne potniške garniture od pogodbenih 52, ki bodo v celoti dobavljene v letu 2022. Izvedene so bile že zaključne priprave za izvedbo 3. faze nabav potniških vlakov za nakup dodatnih 20 potniških garnitur.
SŽ je s strateškim partnerjem EP Logistics International, a. s., ustanovil skupno joint venture družbo na področju tovornega prometa SŽ – EP Logistika, d. o. o. Projekt se je zaključil z denarnim vložkom strateškega partnerja v januarju 2022. Konec leta 2021 se je to odrazilo v sestavi skupine Slovenske železnice. Dodatno je v skupino vključena nova družba SŽ – EP, d. o. o. (začasno, na zaključni dan leta 2021, do vplačila deleža strateškega partnerja še v 100-odstotni lasti SŽ, d. o. o., na dan pisanja letnega poročila o upravljanju pa je strateški partner že 49-odstotni družbenik), dve odvisni družbi (SŽ – Tovorni promet, d. o. o., in Feršped, d. o. o.) pa sta bili kot stvarni vložek preneseni v SŽ – EP, d. o. o.
V projektu nakupa avtobusnega podjetja so bila v letu 2021 zaključena pogajanja z uskladitvijo transakcijske dokumentacije in postavljena osnova za odločanje nadzornega sveta SŽ in podajo soglasja ustanovitelja; na tej podlagi je nakup načrtovan v letu 2022.
Osnovni finančni kazalniki
2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|
ROE PRED DAVKI (v %) | 5,21 | 2,00 | 7,81 |
ROA PRED DAVKI (v %) | 2,94 | 1,10 | 3,73 |
EBITDA MARŽA (v %) | 16,53 | 11,79 | 15,32 |
EBIT MARŽA (v %) | 6,28 | 2,94 | 7,01 |
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA | 0,20 | 1,08 | 1,44 |
FINANČNI VZVOD | 1,72 | 1,84 | 1,82 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 2.238 | 63.909.002 | 6.715.601 |
DENARNA SREDSTVA | 127.193.686 | 42.467.907 | 17.808.111 |
SREDSTVA | 988.974.187 | 1.008.213.484 | 984.548.113 |
KAPITAL | 576.332.485 | 548.275.424 | 541.144.770 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 222.022.250 | 267.788.469 | 248.052.733 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 155.596.642 | 160.501.755 | 161.950.906 |
Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida
2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 413.991.511 | 407.210.561 | 443.472.213 |
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA | 542.798.011 | 537.269.133 | 601.009.374 |
EBIT | 34.098.732 | 15.796.597 | 42.130.888 |
EBITDA | 89.745.766 | 63.353.346 | 92.101.708 |
ČISTI DOBIČEK | 29.320.538 | 10.919.467 | 35.030.125 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2021 | LNU 2021 |
---|---|---|
ROE (v %) | 5,21 | 5,90 |
EBITDA marža (v %) | 16,53 | 17,00 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 50.763,39 | 50.300,00 |
Neto finančni dolg/EBITDA | 0,20 | 1,90 |
Finančni vzvod | 1,72 | 1,80 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2021 | LNU 2021 |
---|---|---|
Tovor (v tisoč tonah) | 18.925,00 | 19.100,00 |
Tovor (v mio NTKM) | 4.756,00 | 4.600,00 |
Potniki (v tisoč potnikih) | 11.860,00 | 14.000,00 |
Potniki (v mio PKM) | 542,00 | 660,00 |
Število izrednih dogodkov | 18,00 | zmanjšanje |
Tovorni promet (v min/100km) | 95,40 | 82,00 |
Potniški promet (v min/100km) | 3,90 | 2,20 |
Izkoriščenost prog (vlkm/km proge) | 8,60 | povečanje |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Strateški cilji in usmeritve v prihodnje
Skupina bo nadaljevala uresničevanje ciljev, postavljenih v Strateškem poslovnem načrtu 2021–2025. Glavni strateški cilji, ki jih zasleduje skupina, so:
- rast obsega prevoza tovora na evropskih koridorjih; ta cilj se bo uresničeval z ustanovljeno družbo SŽ – EP, d. o. o.;
- postati steber integriranega javnega potniškega prometa z večinskim tržnim deležem na trgu javnega medkrajevnega prevoza – z dodatnim nakupom 20 železniških potniških garnitur in nakupom avtobusnega podjetja Nomago, d. o. o., kar bo z večjim številom prepeljanih potnikov po železnici in širitvijo dejavnosti na avtobusni potniški promet prispevalo k večji okoljski in trajnostni naravnanosti transportnega sektorja;
- vzpostavitev novega potniškega centra Ljubljana, ki bo združeval infrastrukturo vseh oblik prevoza potnikov in bo multimodalni potniški terminal, skupaj z avtobusno postajo, pripadajočimi parkirnimi prostori in centralno poslovno stavbo;
- zagotavljanje učinkovitega in zanesljivega vzdrževanja in upravljanja železniške infrastrukture ter vodenja železniškega prometa na njej ter zanesljivega in učinkovitega vzdrževanja železniških vozil in izvajanja vleke vlakov;
- digitalizacija strateških dejavnosti in poslovnih procesov ter kadrovska prenova;
- vzpostavitev delovanja skupine v petih stebrih: logistika, mobilnost potnikov, upravljanje javne železniške infrastrukture, gradbeništvo in podporne dejavnosti.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednje referenčne kodekse:
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |
Opomba: Odstopanja od spoštovanja kodeksa so navedena oziroma pojasnjena v Letnem poročilu Slovenske železnice, d. o. o., in skupine Slovenske železnice za leto 2021 (strani 120–122)